National Basketball Association (NBA) er den førende professionelle basketballliga i USA og Canada. NBA blev grundlagt i 1946 og er vokset til at blive et globalt brand med spil og merchandise, der nu er tilgængelig i over 200 lande. I dette blogindlæg vil vi se nærmere på, hvordan NBA har opnået denne succes.
NBA’s rejse mod at blive et globalt brand begyndte i 1980’erne, da den daværende kommissær David Stern gik i gang med en mission om at øge ligaens internationale rækkevidde. Under Sterns ledelse begyndte NBA at afholde opvisningskampe i Europa og Asien og begyndte at transmittere sine kampe på flere sprog. I 1988 afholdt ligaen for første gang nogensinde All-Star Game uden for Nordamerika i Houston, Texas. Kampen blev sendt i 170 lande og tiltrak over 2 millioner seere live.
I 1990’erne fortsatte NBA sine globaliseringsbestræbelser ved at lancere et officielt websted (NBA.com), oprette en international version af sit flagskibsmagasin (NBA International) og begynde at sælge licenseret merchandise på udenlandske markeder. I 2000 afholdt NBA for første gang nogensinde regulære sæsonkampe uden for Nordamerika, hvor to kampe blev spillet i Tokyo, Japan.
NBA’s globaliseringsbestræbelser har givet et stort udbytte; i dag genererer ligaen over 6 milliarder dollars i årlige indtægter, hvoraf 30 % kommer fra lande uden for Nordamerika. Ligaens udenlandske fanbase fortsætter med at vokse; ifølge en nylig undersøgelse er der nu 1 milliard NBA-fans i hele verden.
NBA er et af de mest succesfulde globale brands i dag. Takket være visionære ledere som David Stern, der forstod vigtigheden af at markedsføre ligaen internationalt, har NBA været i stand til at nå ud til milliarder af mennesker rundt om i verden og generere milliarder af dollars i årlige indtægter.